مقالات دندانپزشکی


10 غذای فوق العاده برای سلامت دندانها

10 غذای فوق العاده برای سلامت دندانها

0 0

تغذيه نادرست و ناکافي نيز مي تواند در طولاني مدت سلامت دهان شما را به مخاطره اندازد. آموزش اين که غذاها چگونه سلامت دندان و لثه هاي شما را تحت تاثير قرار مي دهند اولين گام به سوي تغذيه سالم براي حفظ بهداشت دهان است.

چاي سبز :
چاي سبز حاوي پلي فنل " يک آنتي اکسيدان گياهي " است که از آسيب دندان ها و ايجاد حفره دهاني و بيماري هاي لثه اي پيشگيري مي کند. چاي سبز براي رفع بوي بد دهان نيز موثر است و از رشد باکتري هايي که باعث ايجاد اين بوي بد مي شوند جلوگيري مي کند. چاي سبز، همچنين داراي مقداري فلورايد است که مانع خراب شدن ميناي دندان مي شود.
 شير و ماست :
شير و ماست بدون مواد شيرين کننده، براي دندان مفيد است. آن ها داراي اسيديته ي پاييني هستند، بدين معنا که از تخريب تدريجي دندان که پوسيدگي نام دارد، پيشگيري مي کنند.شير، منبع غني از کلسيم است که حافظ سلامتي دندان است و همان طور که مي دانيم، جزء اصلي و مهم دندان و استخوان است.
 پنير :
پنير با کربوهيدرات پايين ،کلسيم و فسفات بالا، فوايد بسياري براي دندان دارد. اين ماده غذايي، PH دهان را متعادل مي کند و به حفظ و بازسازي ميناي دندان کمک مي کند و با توليد بزاق، باکتري اي که باعث ايجاد حفره دنداني و بيماري لثه مي شود را از بين مي برد.
 ميوه جات:
ميوه هاي مختلف مانند سيب، توت فرنگي ، مرکبات و به خصوص کيوي، حاوي مقادير فراواني ويتامين C هستند. اين ويتامين به منزله سيماني است که ديواره سلول ها را محکم نگه مي دارد و براي سلامتي بافت لثه از اهميت خاصي برخوردار است و اگر بدن تان به حد کافي اين ويتامين را دريافت نکند، طبق نظر محققان، شبکه کلاژن در لثه هاي تان از هم فرو مي پاشد و لثه ها مستعد پذيرش باکتري مي شوند که موجب ابتلا به بيماري پريودنتال مي گردد.
 سبزيجات :
کدو حلوايي ، هويج، سيب زميني و بروکلي مملو از ويتامين A هستند و براي تشکيل ميناي دندان وجود اين ويتامين بسيار ضروري است علاوه بر اين، سبزيجات ترد، لثه ها را تميز کرده، باعث تحريک آن ها نيز مي شوند.
 پياز :
اين سبزي، داراي ترکيب ضد باکتري قوي، بنام سولفور( گوگرد) است. طبق نظر محققان، بيشترين خاصيت پياز، زماني است که به صورت خام و پوست کنده استفاده شود، البته ممکن است خوشمزه نباشد ولي ضامن سلامتي دندان هاي شما خواهد بود.
 آب :
با نوشيدن آب، کمک مي کنيم تا لثه ها مرطوب بمانند و مواد غذايي که لاي دندان ها گير کرده و تجزيه شده و در نهايت باعث بوي بد دهان گشته اند، شسته شده و از بين بروند.
 کرفس :
با خوردن اين نوع سبزي چون مجبور مي شويم زياد بجويم به سلامت دندان هايمان کمک کرده ايم. کرفس موجب توليد بزاق بيشتري در دهان مي شود که اين سبب از بين رفتن باکتري هاي بد دهان مي شود. کرفس موجب تميز شدن فواصل بين دندان ها هم مي شود.
 دانه کنجد:
دندان هاي سالم نتيجه مصرف نان سفيد و دانه کنجد مخصوصا براي کودکان است دانه کنجد مانع از تشکيل پلاک هاي دنداني شده و به ساخت عاج دندان کمک مي کند. دانه کنجد همچين به دليل اينکه سرشار از کلسيم است به حفظ تراکم استخوان و دندان هم کمک شاياني مي کند.
 گوشت هاي حيواني:
شايد تعجب کنيد اما درست خوانده ايد. گوشت گوساله، جوجه و کباب ترکي و تخم مرغ حاوي فسفر فراواني هستند. کلسيم با کمک ويتامين د و فسفر موجب تقويت استخوان ها و دندان هاي ما مي شود اين مواد معدني با پيشگيري از پوسيدگي دندان به سلامت دندان هاي ما کمک مي کنند.


اشتراک
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon

ورود کاربران

لطفا نام کاربری و کلمه عبور خود را وارد کنید

اطلاعات تماس مهرگان

  • آدرس : قم/میدان سعیدی/خیابان هفت تیر/کوچه 15
  • تلفن :36705557-025
  • نمابر :36705559-025